Drobečková navigace

Úvod > Zahraniční návštěvy > Polsko

Polsko

Polsko-český knihovnický workshop

 

Mirka Cvejnová, Lucka Jehličková, Dáša Honsnejmanová

 

Ve dnech 16.6. a 17.6.2009 jsme přijaly pozvání na knihovnický workshop, pro nás s těžko čitelným názvem „Rozwijanie zainteresovań czytelniczych dzieci i młodziezy przez tvórcza aktywizacje“ – česky přeloženo: „Rozvoj čtenářských zájmů dětí a mládeže pomocí tvůrčích her“, vedené trenéry Polské asociace pedagogů a organizátorů KLANZA, který se konal v polských Ołdrzychowicach – Oldřichovicích. Projekt samotný vzešel ze spolupráce rychnovské a oldřichovické knihovny a mohli se jej zúčastnit knihovníci a knihovnice z dětských oddělení knihoven.

 

Až na místo nás dovezl pan Ing. Vladimír Hulman, vedoucí regionálního odboru MěÚ Rychnov nad Kněžnou. Cestou nás seznámil s charakterem místní samosprávy a životem lidí v této malebné části Polska.

 

Po příjezdu nás přivítala ředitelka knihovny Oldřichovic paní Urszula Panterałka. Po zabydlení a dobré snídani nás v místní knihovně krátce přivítali i lektoři, Mgr. Iwona Podlasińska a Jerzy Kumiega z knihovny Wroclaw, kteří se profesionálně věnují výuce práce s dětmi a mládeží.

 

Samy na sobě jsme si zkusily roli dítěte při výtvarných, divadelních, tanečních a literárních hrách, a líbilo se nám to. Užívaly jsme si bezprostřednost a volnost nejen po fyzické, ale především po psychické stránce. Naučily jsme se, jak se dá pracovat s dětmi, novými, zábavnějšími metodami. Některé z nich představíme….

 

S dětmi, a to nejen v knihovně, je nejdůležitější pracovat ve skupině, družstvu, tlupě nebo chcete-li, v týmu. To je opravdu hodně důležité. Dítě se nesmí bát, že zůstane samo, že na ně zbude úkol, s kterým si neporadí a ostatní mu nepomohou. Pak ztratí odvahu a přestává být bezprostřední. A o tom to je. Nebát se něco navrhnout, něco zkazit, něco říct špatně. Tady se nikdo nesměje! Za každou, třeba i zdánlivou maličkostí, je důležitá pochvala, povzbuzení. Důležité je také nikomu nevnucovat svůj názor, svůj postup, nechat dětem zcela volné pole při jejich tvořivosti.

 

Tak i my jsme se postupně odvázaly, přestaly se stydět za své slovní, divadelní nebo výtvarné projevy a zapojily jsme se s ostatními do bláznivých her, které nám přinesly radost, úsměv a pocit celkového uvolnění.

 

Tak například:

  1. Rozstříhaná pohádka – rozstříháme názvy známých pohádek podle jednotlivých slov, smícháme je a každý dostane jeden nebo dvě slova, děti musí najít své protějšky a vytvořit tak původní název pohádky či jiného díla, nakonec se pokusí uhodnout autora daného díla.
  2. Jak si vytvořit svoje strašidlo – na velkou čtvrtku uděláme libovolnou skvrnu neurčitého tvaru (nejlépe vodovkami), děti potom mají za úkol pomocí fantazie domalovat a dotvořit strašidlo, dát mu jméno a prezentovat před ostatními, zda je strašidlo hodné, zlé apod.
  3. Rekvizity – každá skupinka dětí dostane krabici plnou různých pohádkových rekvizit, musí uvést název pohádky, ke které se předměty vztahují.
  4. Puzzle – děti dostanou rozstříhaný obrázek, který musí složit dohromady, nalepit na papír, na základě sestaveného obrázku mohou zahrát divadlo, pantomimu.
  5. Kdo jsem – děti si stoupnou do kruhu, každý si vylosuje jméno autora a připne ho svému kamarádu před sebou na záda, pak se všichni rozptýlí a snaží se vzájemně zjistit, kdo jsou, ptají se ostatních jednoduchými otázkami – „Jsem žena, muž, spisovatel, malíř?“….apod. Odpověď musí být vždy jen ANO nebo NE. Autoři by měli být známí, aby je děti snadno uhodly.
  6. Stará kniha s novou obálkou – děti si vyberou nějaké dílo, název přizpůsobí podle svého jména a namalují svoji obálku, včetně názvu tak, aby obrázek tvořil obal přímo k prodeji nové knihy. Například nový název knihy „Svět podle Lucky“
  7. Televizní program – děti se snaží sestavit svůj televizní program na vybrané dny (nejlépe sobota, neděle a jeden všední den). Účelem je se zamyslet nad tím, kolik času bychom měli a kolik ho skutečně trávíme u televize.
  8. Děti si vylosují lístek s nějakým tématem – např. pasta – na zuby, na boty, na špagety, na podlahu, rybičková….a musí namalovat jej namalovat tak, aby ostatní poznaly, o co se jedná. Na obrázku nesmí být text. Základní slovo „pasta“  by mělo být jednotné.
  9. Heslo – děti obdrží slovo, musí vymyslet heslo a nakreslit transparent, potom budou svoje heslo křičet a prezentovat před ostatními.
  10. Pohádka – děti obdrží různá slova, z kterých musí vymyslet veselou pohádku.

A zde je na ukázku kousek naší pohádky. Možná se bude zdát divná, ale vzhledem k indiciím a časovému limitu, asi tak  25 minut, dílko nedopadlo nejhůř J

 

Indicie: V lese, neděle, holčička se sirkami, zlatá slepička, křemen, sedmimílové boty, perníčky, stará babka, zakleté jablko, rusalka, vodník, princ, kouzelný džbánek.

 

Pohádka o zlaté slepičce

Časně ráno, bylo to v neděli, v lese, když vyspávali rodiče po královském plese, odešla holčička se sirkami hledat zlatou slepičku. Cestou posbírala bílé křemeny, aby trefila zpátky domů. Omylem si ale místo střevíčků obula sedmimílové boty, které ji zanesly do hlubokého lesa, kde uviděla chaloupku, která měla střechu ze samých perníčků. V chaloupce bydlela stará babka. Vypadala jako hodná babka, ale ve skutečnosti to byla zlá čarodějnice. Přivítala holčičku a pohostila ji sladkými perníčky. Na cestu zpátky jí ale dala zakleté jablíčko……

 

Není jednoduché vymyslet cokoli, zvlášť, když je daný časový limit, ale kupodivu v kolektivu lze přijít na spoustu dobrých, na první pohled i nesmyslných nápadů a ty okamžitě realizovat pomocí velmi jednoduchých rekvizit, pomůcek a dekorací. Ač se na první pohled zdá, že jde jen o pouhou zábavu, opak je pravdou. Lektoři měli velmi pečlivě připraveny všechny dekorace a hrací pomůcky předem, a nebylo jich zrovna málo.

 

Materiál ke všem hrám je běžně dostupný a hlavně levný. Jsou to noviny, časopisy, tužky, fixy, pastelky, vodové barvy, krepový papír, balicí papír, lepidlo, nůžky, izolepa apod. Časový limit je ke každé hře individuální, záleží na počtu a věkové skladbě dětí.

 

Přestože nás, zástupců Mikroregionu Rychnovsko, byla hrstka ve srovnání s polskými účastnicemi, během výuky jsme ani nepocítily jazykovou bariéru. Všichni se k nám chovali velice vstřícně a i naše mladá tlumočnice se přiučila pár nových českých výrazů!

 

Fotografie z workshopu:

 

Polský workshop

polský workshop polský workshop polský workshop
polský workshop polský workshop polský workshop
polský workshop polský workshop polský workshop
polský workshop polský workshop polský workshop

polský workshop

 

 

Menu

Registrace k odběru aktualit na stránkách obce Mokré

www.obecmokre.cz

U nás k zakoupení! Turistický suvenýr knihovny U Mokřinky No. 1266

Mokré turistický suvenýr No. 1266.png

Co vyprávěla jedna víla

http://www.obecmokre.cz/knihovna/index.php?nid=3396&lid=cs&oid=3582478

Královéhradecký kraj finančně podporuje projekty obce Mokré a knihovny

http://www.kr-kralovehradecky.cz/

Čajovna u bludičky

http://www.obecmokre.cz/knihovna/index.php?nid=3396&lid=cs&oid=2966018

MiniGalerie "Na síti"

Minigalerie na síti web.png

 

Netopýr

Padající hvězdy pro štěstí

Logo knihovny ke stažení

www.obecmokre.cz/knihovna

Přání

Karel Gott a jeho přání knihovně U Mokřinky

Bludička Mokřinka

Bludička Mokřinka


bu1.gif

Mořské akvárium

Mořské akvárium

Bezpečný internet

http://www.saferinternet.cz

Významná výročí roku

Knihovna Jiřího Mahena Brno

http://www.kjm.cz/kalendarium

Zeměpis.eu

http://www.zemepis.eu/zemepis.p1.html

Fulltextové vyhledávání

Vyhledat v textu

19. 9. Zita

Zítra: Oleg

Den bezpečného internetu 2017

Saferinternet 2017.png

Stránky archivovány Národní knihovnou ČR

http://www.webarchiv.cz/

Překlad webové stránky

http://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=en&js=n&prev=_t&hl=cs&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=www.obecmokre.cz%2Fknihovna

Překlad dokumentů

http://translate.google.com/?hl=cs&sl=cs&tl=en#

http://www.czregion.cz/mokre

http://www.obecmokre.cz/knihovna/index.php?nid=3396&lid=CZ&oid=2179716

http://www.zachranny-kruh.cz/flash/prirucka

Záchranný kruh dětem

http://deti.zachranny-kruh.cz/

Partneři naší knihovny

www.fragment.cz

www.slovart.cz

www.egmont.cz

www.krigl.cz

http://www.pierot.biz/

www.jasknihy.cz

http://www.knihystehlik.eu/

Nakladatelství Smart Press

MegaKnihy - logo

Netopýr

Pavučina

Netopýr

Strom netopýrů

Pavučina

žába.gif

On-line Božena Němcová

Kompletní dílo Boženy Němcové a dalších spisovatelů v elektronické podobě

www.mlp.cz/bozenanemcova/

Magazín pro kulturní život v místech a regionech

www.mistnikultura.cz

http://www.kultura21.cz/

Elektronický časopis o informační společnosti

www.ikaros.cz

Česká a Slovenská knihovní informační síť

http://www.jib.cz/V?RN=916987980

Oficiální webové stránky ČR

http://www.czech.cz/

http://www.ceske-tradice.cz/

http://www.rostemesknihou.cz

www.celeceskoctedetem.cz

http://www.ctesyrad.cz

http://www.skipcr.cz/

Ptejte se knihovny

http://www.ptejteseknihovny.cz/

http://www.ctenipomaha.cz/

http://www.mestoprodeti.cz/

http://www.obecmokre.cz/knihovna/index.php?nid=3396&lid=CZ&oid=403319

akvarium.gif

Na jaké filmy se nejraději díváte?
a) Na pohádky
  
 50
b) Na historické a životopisné
  
 35
c) Na válečné
  
 40
d) Na klasické detektivky
  
 41
e) Na akční
  
 32
f) Na fantazy
  
 37

Návštěvní kniha

příspěvků: 86

Návštěvnost stránek

094135